Wolfenstein: Enemy Territory (WET)
Tak takto momentálne vedie anketa na stránke, na ktorej WET bolo predstavené len pred nedávnom. Pre všetkých, čo ešte stále nevedia, čo WET vlastne je, ponúkam túto maxi recenziu/návod, ktorá sa vám pokúsi čo najpresnejšie popísať o čo v nej vlastne ide.
Kto by nepoznal najznámejšiu dúmovinu 286tkového veku Wolfensteina?
Myslím, že každý kto začínal na počítačoch 286, 386 či 486 a rád sa hrával, určite mal na disku aj túto vtedy premakanú strielačku (ak však nepočítame Dooma). Písal sa vtedy rok 1992 a v tejte gameske boli namočené také spoločnosti ako idSoft a Activision. Od vydania sa nič prevratného nestalo až do roku 2001, keď bol opäť vydaný remake tejto úspešnej hry nesúci názov Return to Castle Wolfenstein. Hra samotná už bežala pod operačným systémom Windows a Quake III engineom, čo prinieslo úplne novú a neporovnateľne lepšiu kvalitu oproti pôvodnej verzií. Vývoj ako vždy ostal pod krídlami idSoftu a vydanie mala na svedomí Activision.
Nová verzia hry, ktorá sa odohráva počas 2. svetovej vojny, zaznamenala obrovský úspech. Výborná hrateľnosť, temná atmosféra vystihujúca krutosť vojny a napätie, ktoré vás sprevádza od začiatku až po jej koniec. Myslím si, že RTCW (Return to Castle Wolfenstein) zmiatol zo stola všetky vtedajšie tituly. No najväčší úspech zaznamenala multiplayerová časť hry v ktorej si mohli hráči zmerať svoje sily vtedy dostupnými zbraňami proti sebe.
Úspešnosť multiplayerovej časti tejto hry bola taká veľká, že to tvorcov inšpirovalo k vydaniu expansion packu pre vlastníkov pôvodnej verzie RTCW.
Ako populárnosť multiplayeru naďalej rástla a o single-player klesal záujem, nakoniec bol 29 mája 2003 uvoľnený multiplayer pack pod názvom Wolfenstein Enemy Territory (WET), ktorý navyše nepotrebuje k chodu pôvodnú hru RTCW.
Pak alebo teda hra bola dokonca uvoľnená ako freeware, čo jej dáva možnosť ju volne šíriť a bezplatne používať. Nakoniec v roku 2004 bola základná logická časť hry uvoľnená aj ako Open-Source (možno ju modifikovať podľa svojích požiadaviek). Toľko k stručnej histórií a poďme sa teda teraz na ňu pozrieť zblízka.
Hra sa dá stiahnúť aj z naších stránok, zo sekcie Download. Má približne 250 MB. Po nainštalovaní, potrebujete stiahnuť zatiaľ jediný vydaný service patch, ktorý opravuje niektoré problémy a ktorý sa dá taktiež stiahnúť z naších stránok a má približne 5 MB. Po aplikovaní patchu, už môžme hru smelo pustiť.
Po spustení dostaneme k vypísaniu tzv. profile formulár. V ňom musíme uviesť svoj nick, ktorým sa budeme na herných serveroch hlásiť, rýchlosť linky, aby WET vedeľ optimalizovať spojenie a na úplne spodnej časti tlačítko \Enable PunkBuster\, ktoré odporúčam zapnúť.
Hra samotná obsahuje serverovú, ale aj klientskú časť. Serverovú časť môžete využiť na vašej lokálnej LAN, keď si chcete zahrať s kamarátmi, ktorí sú pripojení na vašej sieti. Taktiež môžte spustiť aj internetový server, kde sa k Vám budú pripájať rôzny internetový hráči a hrať proti sebe. Kvôli veľkým sieťovým nárokom však túto možnosť neodporúčam, pokiaľ nemáte doma aspoň 10 Mbit internet.
Takže nás by mala konkrétne zaujímať tá klientská časť do ktorej prejdete keď kliknete na tlačítko Play online. Po kliknutí by mal začať rolovať zoznam rôznych serverov, ktoré práve na internete bežia a na ktorých sa hrávajú rôzne súboje a mapy. Máte a výber si vybrať jeden z týchto serverov, alebo kliknuť na ďalšie tlačítko Connect to IP, kde po vyzvaní napíšete náš server www.games.sk a dostanete sa tak na náš hrací WET server, ktorý sme prezentovali v predchádzajúcom článku.
Dôvod prečo by ste mali uprednostniť náš server, je ten, že internetová linka na domácej pôde može byť niekedy priepustnejšia než ako keby ste sa spájali zo serverom v zahraničí a potom celú hru chodili po mape trhane. Navyše na slovenských serveroch máte šancu stretnúť ľudí s ktorými sa môžte porozprávať vo svojom jazyku a je tu mala šanca, že by bol server zaplnený len zahraničnými hráčmi.
Poďme ale späť ku hre. Po úspešnom napojení na náš server, ešte budete musieť počkať, kým vám WET stiahne niektoré ďalšie doplnkové časti, potrebné pre chod s naším serverom. Niekedy stiahne len ďalších 3.2 MB a môžte sa smelo pustit do hry. Niekedy okrem týchto častí musíte stiahnúť ešte aj prídavnú mapu, ktorá na serveri beží a vaša verzia WETu ju ešte nemá. Všetko sú to potrebné veci, tak preto vás upozorňujem, aby ste proces sťahovania neprerušovali, pokiaľ nemusíte. Skôr či neskôr by ste sa museli k nemu opäť dostať.
Všetko sa deje automaticky, takže naozaj v tomto smere je z vašej strany potrebná len trpezlivosť. Ak prejde aj táto, možno nepríjemna časť pripájania na server - môžte sa už smelo začať hrať. Po napojení sa dostanete do tzv. limbo menu, kde je zobrazená mapa v ktorej sa práve bojuje a na pravom boku si môžte vybrať jednu z dvoch strán za ktorú budete hrať (AXIS - nemci alebo ALLIES - američania). Pod ikonami je zobrazený práve aktuálny počet hráčov v danom teame.
Okrem toho vidíte, že na samom kraji máte ešte jednu akoby stranu s nakreslením okom v strede. Tejto strane sa hovorí divák alebo SPECTATOR a ide vlastne len o akúsi neutrálnu skupinu ľudí, ktorí môžu sledovať zápasy medzi dvoma týmito stranami (AXIS vs ALLIES) a nemôžu nijak zasahovať do ich boja.
Aby ste sa vyhli zbytočnému chaoseniu, vyberte si z bojových teamov len ten, ktorý ma najmenej hráčov. Napríklad na uvedenom obrázku vidíme, že nemci (ta vlajka v strede) majú len 13 hráčov. Aby toho nebolo málo, tak okrem strany za ktorú chcete hrať si musíte vybrať aj povolanie. To je zobrazené v tých krúžkoch na spodu obrázku a kliknutím na daný krúžok si vyberiete svoju špecializáciu na bojisku.
Na výber máte z týchto možnosti:
Soldier - vojak.
Vyznačuje sa dobrou odolnosťou a dostatočným vybavením munície. Okrem toho dokáže v špeciálnych mapach ovládať niektoré obranné systémy.
Medic - lekárnik.
Vyznačuje sa vysokou odolnosťou a samoliečením. To znamená, že ak vás aj niekto postrelí, dokážete si za určitý čas sami zahojiť zranenia. Okrem toho ste vybavení lekárničkami, ktoré môžte pohodiť na zem alebo na spoluhráča, ktorý je zranený a tým ho uzdravíte. Všetko toto je pekné, ale aby to bolo aj vyvážené, tak medik má veľmi malú zásobu munície. Kvôli tomúto hendikepu sa musí chodiť často dobíjať do muničného skladu. Medik dokáže aj oživiť takmer mŕtveho vojaka.
Engineer - inžinier.
Najdôležitejšia osoba celej hry. Bez neho sa neda prakticky žiadna mapa vyhrať a poraziť tak nepriateľa. Inžinier sa vyznačuje tým, že dokáže klásť míny na ľubovoľné územie (samozrejme len do zeme a nie pod vykachličkované mesto), dokáže klásť dynamit a ničiť tak určené nepriateľské objekty (to bude najčastejším cieľom misie) a dokáže opravovať určené nepriateľské ale aj teamové objekty. Uroveň vybavenia muníciou a odolnosť sú zhruba na rovnakej úrovni.
Field ops
- je pravým opakom medika. Zatiaľ čo medik rozdáva lekárničky, fieldops rozdáva skrinky zo zásobníkmi a granátmi. Okrem toho dokáže povolávať vzdušnú podporu teda letectvo a artilieriju, čo sú bombardovania. Samozrejme všeto je dokonale vyvážené a tak môžte bombardovať len po určitých časových intervaloch.
Cover ops
- slúži predovšetkým na kryciu paľbu. Za cover opsa môžte hrať aj na snipera, kde odstreľujete jednotlivých nepriateľských vojakov. Okrem toho máte k dipozícii batoh s výbušným obsahom, ktorý môžte odpáliť na diaľku. Taktiež máte schopnosť z nepriateľského vojaka zhodiť šaty a priezliecť sa zaňho a preniknúť tak do nepriateľských radov.
class="image-right" Každý vojak je samozrejme vybavený nožom, pištolami (Luger, Colt), samopalmi (MP40, Thompson) a pre niektoré povolania sú k dispozícií aj ťažke zbrane ako protipancierovka, plameňomet, mortar, alebo prenosný gulomet MG42.
Každá mapa, ktorá sa hrá má nejakú mission objective (cieľ). Nemci sú väčšinou v postavení defendérov (obrancov) a američania majú za úlohu útočiť a splniť objective (cieľ missie). Je len na AXISov, ako im v tom zabránia. Na väčšine serverov trvá jedna mapa 25 - 30 min. Pokiaľ strana AXISov dokáže na takúto dobu zabrániť ALLIESom v splnení missie - stáva sa víťazom strana AXIS. Ak naopak, dokážu ALLIES splniť missiu do uplynutí času - stáva sa výťazom strana ALLIES.
Mission briefing je vždy popísaný aj v limbo menu a okrem toho, pripravujem článok, kde čitateľov informujem o cieľoch misse na mapách, ktoré sa nachádzajú na našom serveri (ATLANTISe).
Za každého zabitého nepriateľa alebo zničenie niektorého z objektov alebo splnenia misie, získava hráč body nazvané XP a hodnosti. Hodnosti prinášajú rôzne výhody. Ako napríklad keď ste major, dokážete vydieť nepriateľové míny. Taktiež získávate aj levely ku rôznym schopnostiam. To vám v konečnom dôsledku neskôr dopomáha, aby ste sa stali odolnejším, rýchlejším a presnejším v strelbe.
Ak vás niekto zabije, musíte počkať na ďalšie vysadenie do hry (tzv deploy time). Ten nebýva väčší ako 30 sekúnd. Počas deploy timeu vidíte hru z pohľadu iného hráča. Teda ako to hrá práve on.
Čo sa týka samotného hodnotenia hry. Na to že sa jedná pomerne staršiu hru, ide o neobvykle kvalitný titul aj po stránke grafickej aj po stránke hrateľnosti. Vo vývoji su tzv. ET módy, ktoré sa inštalujú na serveri a server automaticky na každého klienta, ktorý sa k nim pripojí. Tieto módy vylepšujú niektoré partie a časti hry a robia ju tak zaujímavejšou. V celej hre fungujú fyzikálne zákony podobné ako v reálnom svete.
Ak teda spadnete z veľkej výšky môžte sa aj zabiť. Taktiež sa môžte ponoriť do vody, ale len na určitú dobu. Ak sa nenadýchnete - utopíte sa. Po odistení granátu a neodhodení môžte roztrhať aj seba. Taktiež o inom je to, keď vám niekto streli priamo do hlavy, ako keď vam niekto striela do brucha.
Na záver môžem dodať len to, že ak ste milovníkom 3D first-person akciíi, tak vrele odporúčam vyskúšať aj túto namakanú gamesku (šak je to zadarmo). Hra sa zakladá zásadne len na teamovej akcií a stratégií. Ak ste dosť dobrí, môžte si založiť aj svoj vlastný hrací klan a bojovať spoločne s priateľmi proti iným klanom. O zážitky z hry sa neváhajte kľudne podeliť aj na našom fóre alebo v komentároch k tomuto članku.
Požiadavky na PC: (odporúčané)
- PC Pentium min: 1.2 GHz
- 256 MB RAM
- 300 - 400 MB on HDD
- min: 64 MB Graphics card with OpenGL support and DirectX
- min: 56 kb modem (128 optimal) and internet connection of course
- Linux, Win98/ME/2000/XP